Přeskočit na hlavní obsah

MĚSTO DOBŘÍŠ NEZÁKONNĚ VYUŽILO „ IN HOUSE“ ZADÁNÍ, POKUTA ČINÍ 500 000 KORUN

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže zamítl rozklad města Dobříš ve věci veřejné zakázky na zajištění nakládání s komunálními odpady, kterou město realizovalo prostřednictvím vertikální spolupráce, a potvrdil prvostupňové rozhodnutí Úřadu, v němž byla zadavateli uložena pokuta 500 tisíc korun za přestupek spočívající v tom, že v rozporu se zákonem nezadal plnění vyplývající ze smlouvy na zajištění nakládání s komunálními odpady jako veřejnou zakázku v některém z druhů zadávacích řízení dle zákona o zadávání veřejných zakázek. Rozhodnutí je pravomocné.

Zadavatel se při uzavírání smlouvy na zajištění nakládání s komunálními odpady a následně i dvou dodatků ke smlouvě rozhodl zadat plnění přímo dodavateli DOKAS Dobříš, s. r. o., a to uplatněním výjimky „in house“ (vertikální spolupráce) bez zadávacího řízení. Postup zadání plnění prostřednictvím vertikální spolupráce zadavatel aplikoval neoprávněně, neboť nebyly splněny podmínky kumulativně vymezené zákonem o zadávání veřejných zakázek. Konkrétně se jednalo o to, že jmenovaný dodavatel nevykonával v rozhodném období více než 80 % činnosti ve prospěch zadavatele.

Zákon o zadávání veřejných zakázek umožňuje využití tzv. vertikální spolupráce, tedy uzavření smlouvy na určité plnění mezi zadavatelem a dodavatelem, který je vůči zadavateli ve vztahu „interního“ (in house) dodavatele, neboť realizace takového plnění se nepovažuje za veřejnou zakázku. Zadavatel je v případě aplikace tohoto postupu povinen splnit všechny zákonem stanovené podmínky (viz § 11 a 13 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek).

Tiskové oddělení ÚOHS
20/071 – R0091/2020

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

NÁVRHY NA REORGANIZACI DOZORU NAD VEŘEJNÝMI ZAKÁZKAMI BY MOHLY VÉST K OCHROMENÍ VEŘEJNÉHO ZADÁVÁNÍ

Nevládní organizace představily své plány na reorganizaci dozoru nad zadáváním veřejných zakázek. Chtějí jej buďto oddělit od ÚOHS do samostatného kolektivního úřadu, nebo alespoň tuto oblast vyjmout z pravomoci předsedy a svěřit kolektivnímu orgánu – radě, která by však působila v rámci ÚOHS. Důvodem těchto snah jsou neprokázaná, avšak hojně medializovaná podezření a údajně přílišná koncentrace pravomocí v rukou předsedy ÚOHS a s tím související systémová selhání v dozoru nad zakázkami. Úřad se rovněž ohrazuje proti nepodložené kritice týkající se efektivnosti jeho práce, což je v rozporu s výsledky shrnutými ve výročních zprávách a na webu Úřadu.

Pravomoci předsedy Úřadu jsou dány zejména správním řádem, zákonem o státní službě a dalšími právními předpisy a je třeba zdůraznit, že v zásadě jsou zcela stejné, jaké mají ostatní vedoucí ústředních správních orgánů nebo ministři, kteří rovněž rozhodují o opravných prostředcích proti rozhodnutím vydávaným jimi podřízenými organizacemi. Je…

SPRÁVA SILNIC STŘEDOČESKÉHO KRAJE DOSTALA POKUTU ZA DĚLENÍ ZAKÁZKY NA ÚDRŽBU DOPRAVNÍHO ZNAČENÍ

Zadavateli Krajské správě a údržbě silnic Středočeského kraje, příspěvkové organizaci, byla uložena pokuta ve výši 300 000 korun za porušení zákona o zadávání veřejných zakázek. Zadavatel chyboval v zakázkách na obnovu vodorovného dopravního značení. Rozhodnutí o pokutě pravomocně potvrdil předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj.

Zadavatel se dopustil porušení zákona, když uzavřel dne 1. 2. 2017 na základě čtyř veřejných zakázek malého rozsahu smlouvy na obnovu vodorovného dopravního značení ve čtyřech oblastech Středočeského kraje. Podle rozhodnutí Úřadu zadavatel plnění nezadal jako podlimitní veřejnou zakázku, ale postupoval mimo zadávací řízení.

Ve všech čtyřech případech se jednalo o plnění, která byla zadávána v jedné časové souvislosti a která tvoří jeden funkční celek. Šetřené veřejné zakázky bylo sice možno zadat v rámci zcela samostatných řízeních, pro splnění zákonných požadavků však bylo zároveň potřeba sečíst předpokládanou hodnotu všech plnění, což zada…